27 april 2015

Hij staat 'gestandbeeld' in Dordrecht: Arij Scheffer

Arij Scheffer, Dordrecht, 10 februari 1795-Argenteuil, 15 juni 1858, had het goed bekeken. Hij mocht Liszt en Chopin tot zijn vrienden rekenen, maar ook de impressionistische schilders en schrijvers.

Scheffer kwam uit een kunstschildersfamilie, zijn beide ouders waren 'beroeps'. Vader was schilder, moeder schilderde miniaturen. Vanuit Dordrecht ging het gezin naar Den Haag en Amsterdam. In Amsterdam was Scheffer sr. hofschilder van Lodewijk Napoleon. Nadat hij was overleden verhuisde moeder via Brussel naar Parijs. En daar viel Scheffer met zijn neus in de boter. Het was de tijd van reuring in de kunstwereld. De kunstenaars in Parijs, niet alleen schilders, maar ook schrijvers, filosofen en musici, kenden elkaar, waren vrienden, ontmoetten elkaar in de cafés en debatteerden over hun werk. In het begin was het armoetroef voor de jonge Scheffer. Zijn uitgesproken koningsgezindheid en politieke activiteiten brachten hem nogal eens in de problemen.

Zelfportret, 43 jaar, Rijksmuseum
In 1812 stuurde Scheffer werk in naar de Salon de Paris. In 1817 deed hij hetzelfde en won er een medaille. Zijn werk werd goed ontvangen. Hij schilderde voornamelijk portretten in hogere kringen, werd tekenleraar van de kinderen van de hertog van Orléans en vroeg hoge prijzen voor zijn portretten, historische- en genretaferelen geschilderd in een romantische stijl. Voor de inrichting van het historisch museum in het paleis van Versailles kreeg hij vele opdrachten.
En toen, in 1830, werd er een dochter geboren, Cornélia. Scheffer was nog steeds vrijgezel en de moeder van het meisje is nooit bekend gemaakt. Waarom haar moeder nooit bekend werd laat zich raden! Hij stuurde het kind naar het Franse platteland, zorgde financieel goed voor haar, maar hield haar verborgen. Totdat de oude mevrouw Scheffer er achter kwam dat ze grootmoeder was; zij nam het kind direct onder haar hoede in de woning aan de Rue de Chaptal 16 in Parijs.

16, Rue Chaptal, nu het Musée de la Vie romantique


Het jonge kind, ze was pas 15 jaar, verloor haar liefde en leven aan een 18 jaar oudere Franse arts, een huisvriend van Edouard en Suzanne Manet.
Scheffer raakte gedeprimeerd. Zond geen werk meer naar de Salons en koos voor het schilderen van bijbelse taferelen.
In 1850 liet hij zich naturaliseren tot Fransman. Hij trad in het huwelijk met de weduwe van een generaal en deze echtverbinding werd geen succes.
Het standbeeld in Dordrecht werd gemaakt door Joseph Mezzara (1820-1901) naar een ontwerp van Scheffer's dochter. Het beeld werd in 1862 onthuld, vier jaar na het overlijden van Scheffer. Tijdens de onthulling werd de Arij Scheffercantate gezonden door een mannenkoor. Sinds 2001 is het een rijksmonument. Joseph Ernest Amédée Mezzara was de echtgenoot van Mathilde Leenhoff, de zuster van Suzanne Leenhoff, de echtgenote van Edouard Manet en een leerling van Ferdinand Leenhoff, de broer van Suzanne!

En zo blijft de wereld rond en klein!

Chopin, geschilderd door Scheffer

 
Scheffer aan het werk in atelier, geschilderd door neef en leerling A.J. Lamme


                                                                                                                                                                                                                                                        
692