31 augustus 2013

Lous Sluijters

Tulpen in vaas

Louize Lize "Lous"  Brinks-Sluijters
Amsterdam 14 april 1908- 4 februari 1981 Amersfoort

board 75x62
geveild in 2012 bij het Venduehuis in Den Haag
resultaat € 500

De dochter en zuster van Jan Sluijters sr. en Jan Sluijters jr.. Ook zij schilderde.
Ze kreeg haar opleiding aan het Rijksopleidingsinstituut voor Teekenleraren en vervolgens aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Ze schilderde vele onderwerpen, portret, stilleven, landschap in een naturalistisch impressionistische stijl. Ook tekende en aquarelleerde ze. Met een tekening genaamd "Zelfportret" won ze in 1929 de Thérèse Van Duyl-Schwartze prijs. Deze prijs wordt  toegekend aan kunstenaars die uitblinken op het gebied van de portretkunst.

30 augustus 2013

Violen bij Notarishuis Arnhem

Jac. Jan Koeman

Edam 16 november1889
Bergen 11 september 1978

doek 22x27

kwam onlangs ter veiling bij het Notarishuis in Arnhem
taxatie: € 40-60; opbrengst: € 160

Jacobus Jan Koeman bezocht voor een korte periode de Kunstnijverheidsschool te Amsterdam. Als autodidact ging hij  naar het Rijksmuseum om daar werken te copiëren . Hij schilderde landschappen, naakten, portretten, stadsgezichten en stillevens o.a. met bloemen. Hij woonde en werkte in Parijs, Londen, Edam, Loosdrecht, Blaricum, Zaandam en Amsterdam. Uiteindelijk kwam hij terecht in Bergen en bleef daar totdat hij in 1978 overleed.
Koeman werd bekend door zijn afbeeldingen op de plaatjes van de Verkade-albums. Ook maakte hij de boekbanden voor de Verkade-albums.

29 augustus 2013

Haven Amsterdam, Hobbe Smith



Hobbe Smith
Witmarsum 7 december 1862
Amsterdam 1 mei 1942

Schilder van naakten, stillevens, portretten, landschappen, bloemen en nog meer. Maar juist ook van schepen. Hij was een leerling van Allebé. Smith werkte impressionistisch.

Aandacht voor een bijzondere expositie met schilderijen van de haven van Amsterdam. Om de haven te promoten kreeg Hobbe Smith 100 jaar geleden een opdracht van de gemeente Amsterdam om de haven te schilderen. Smith kreeg een boot te leen en maakte tijdens zijn vaartochten de schetsen. Zo legde hij o.a. de drie dokken voor de eeuwigheid vast. De Amsterdamse Droogdok Maatschappij, het Koninginnedok en het Wilhelminadok. Deze zijn er niet meer. De twaalf schilderijen die Hobbe Smith  maakte zijn sinds 100 jaar weer te bekijken. Ze hingen in 1913 op de ENTOS (Eerste Nederlandse Tentoonstelling op Scheepvaartgebied). Nu - 100 jaar later - hangen ze bijeen in de Kromhouthal, Hamerskanaal 85-253 in Amsterdam Noord. Open: elke vrijdag, zaterdag en zondag van 11.00-17.00 uur - nog tot 8 september a.s.

28 augustus 2013

Een rustig werk van activist Kimpe

Gezicht op Zoutelande
gedateerd '34

Reimond Jozef Pieter Kimpe
Gent 6 december 1885-14 mei 1970 Veere

doek 54x65

kwam in mei jl. ter veiling bij het Zeeuws Veilinghuis in Middelburg
taxatie: € 2500-3000; opbrengst: € 4200

Reimond Kimpe was een activist, eigenlijk begon zijn leven ook al onrustig, hij werd op 6 december geboren, maar de kleine Reimond werd pas op 8 december bij de Burgerlijke Stand aangegeven. Hij studeerde bouwkunde in Gent, is enige tijd aannemer geweest en ging tenslotte de artistieke kant uit. Hij mengde zich in de literaire wereld, schreef sonnetten en beschouwingen en was actief in de Raad van Vlaanderen, een overkoepelend orgaan voor Vlaamse activisten. Deze raad verzette zich, samen met de Duitse bezetter ten tijde van de Eerste Wereldoorlog  tegen de overheersing van het franstalige in Vlaanderen en had de politieke zelfstandigheid van Vlaanderen uitgeroepen.  Dit kwam Kimpe op een veroordeling te staan, maar hij wist op tijd België te verlaten en vestigde zich in Nederland.
In de periode dat hij dit 'Gezicht op Veere op doek zette, schilderde hij het Zeeuwse leven met de zee, de schepen en dijken, ook mensen in klederdracht. Later werd zijn werk meer stillistisch en non-figuratief. De kleuren werden feller en contrastrijker.

Een pluim voor het Zeeuws Veilinghuis die op internet een "condition report" bijvoegt wanneer er een steekje los is aan een kunstwerk; in dit geval wordt vermeld: "minimale retouches aan de randen (UV lamp)".


27 augustus 2013

Eén van de schoonheden van Simon Maris

Portret van Mevrouw Fontanée

gedateerd oct. 1911

Simon Maris
Den Haag 12 mei 1873
Amsterdam 23 januari 1935

ter veiling bij Van Spengen in Hilversum
taxatie: 800-1200

Simon Maris, de zoon van Willem Maris (1844-1910) kreeg natuurlijk les van zijn vader, maar studeerde ook aan de Koninklijke Academie in Den Haag en aansluitend aan de Academie in Antwerpen.
Hij schilderde, tekende en etste. Had een voorkeur voor het schilderen van figuren en vrouwen. Ook zijn eigen vrouw, Cornelia den Breejen en zijn twee kinderen, Mies en Thijs, waren  model. Ook schilderde hij bloemstillevens en genrevoorstellingen. De familie bracht de zomers vaak door in Zandvoort en daar maakte Maris zijn strandtafereeltjes.
Simon Maris was een goede vriend van Piet Mondriaan.
Ze schilderden met enige regelmaat aan de rivier De Gein.

De Gein kronkelt zich 6 km. lang tussen Driemond en Abcoude


26 augustus 2013

Waterlelies in Kortenhoef

Polder Kortenhoef

Anton Smeerdijk
Den Haag 3 augustus 1885
Roermond 6 juli 1965

doek 60x100

ter veiling op 2 september a.s. bij Van Spengen in Hilversum
taxatie: 600-800

Anton Smeerdijk, leerling van August Allebé, werd geboren in een 's Gravenlandse wasserijfamilie. En dan kan je van een schilder niet anders dan dit soort wijdse landschapjes met waterlelies verwachten. In de stijl van de Haagse School. In de zomermaanden zie je deze pracht in de omgeving van Kortenhoef en 's Graveland. Menig kunstschilder zal, rijdend over de Kortenhoefse dijk of de N201 - Vinkeveen/Hilversum - stil staan bij de overvolle bloemenzee in het stille water, met de gedachte "dit wil ik schilderen".Waterlelies, wit, roze, zachtgeel, een tipje groen op het blad van de bloemkelk, de blauwgrijze tint van het water.
Smeerdijk en Smorrenberg, vaak met eenzelfde onderwerp. De eerste in Kortenhoef, de tweede in Loosdrecht, de eerste in de stijl van de Haagse School, de tweede in een meer Art-Deco stijl.

Maak in deze tijd even een ommetje om dit fraais in werkelijkheid te zien. Haast u!

25 augustus 2013

Familie van......?

Herenportret

Jan Korthals
Amsterdam 1916-1972

doek 40x30

komt op 2 september a.s. 's avonds ter veiling bij Van Spengen in Hilversum

taxatie: 150-200

Jan Korthals was niet bestemd om schilder te worden. Zijn ouders zagen het beroep van kunstenaar voor hun zoon niet zitten. Dus na de 3-jarige HBS moest Jan aan het werk. Dat ging hij doen bij een reclamebureau, goed voor zijn artistieke vaardigheden. Het viel tegen want hij moest lichtbakken ophangen aan gevels van bedrijven. Na enkele omzwervingen werd hij beambte op het hoofdbureau van politie in Amsterdam. Alsof hij daar zijn artistieke inspiraties kwijt kon. Maar Korthals kon het tekenen en schilderen niet laten en verkocht zijn eerste schilderijtje aan zijn zus Co, zij gaf hem er fl. 2,50 voor en Jan kon weer verf kopen.
Zijn werk is impressionistisch. Hij schilderde voornamelijk stadsgezichten en illustreerde drukwerk en kalenders.

Maar nu. In zijn oeuvre komen  niet al te veel portretten voor, wie de bovenstaande keurige heer is, dat zal vermoedelijk een vraag blijven.
Wie weet komen we in de buurt. Het televisieprogramma Tussen Kunst en Kitsch. Een programma waar men objecten kan inbrengen om ze te laten beoordelen. Meubels, juwelen, boeken, maar ook schilderijen en deze worden in het programma vaak beoordeeld en getaxeerd door de schilderijen-expert de heer Willem de Winter.
Kijkt u goed naar bovenstaand portret.  Klik op zijn naam en oordeel zelf.

Enige gelijkenis, misschien een familielid ....?

We blijven het werk van Korthals volgen.

24 augustus 2013

Mahieu op Kunst- en Antiekdagen Den Haag

Duin IV
olie op linnen op paneel, 24x30
Ineke Mahieu

Dit is één van de zeegezichten van de Haagse "plein air" schilderes en jeugdboekenschrijfster Ineke Mahieu.
Bijna dagelijks maakt ze een impressie van duinen, strand of zee nabij Den Haag.
Vandaag en morgen is haar werk te zien tijdens de Kunst- en Antiekdagen op het Lange Voorhout in Den Haag. Ineke Mahieu is zelf aanwezig in haar schilderijen-kraam

23 augustus 2013

IJpe Heerke Wenning

Rotterdam Delftsevaart

IJpe Heerke "Ype" Wenning
Leeuwarden 26 september 1879
Wassenaar 11 september 1949

olieverf op papier, geplakt op paneel 19x31

dit werk kwam in de veiling van 12 mei 2012 bij het Venduehuis in Den Haag, de hamer viel niet!

Ype Wenning ging naar de avondcursus aan de Academie in Den Haag. Hij was schilder, aquarellist, etser, grafisch ontwerper en tekenaar en gaf lessen aan Johan Hendrik Kaemmerer. Hij maakte veel schilderijen  met als onderwerp Friese en Zuid-Hollandse plaatsen met grachtjes, vaarten en figuren. In het begin van zijn loopbaan schilderde hij met een brede impressionistische toets en een zacht kleurenpalet. Later werd zijn werk stilistischer en bracht hij de verf dunner aan op het doek.Wenning woonde in diverse steden en voor langere tijd in Den Haag.  In 1974 was er in het 't Coopmanshûs te Franeker een expositie met als titel Drie ''Friese schilders" - Ype Wenning, Johan Elsinga en Egnatius Ydema.



22 augustus 2013

Grobe in Katwijk

Het vertrek van de bomschuiten

German Grobe
Hanau 27 januari 1857
Düsseldorf 9 november 1938

doek 58x85

kwam in mei ter veiling bij Ketterer in Hamburg
opbrengst € 1440


Een Katwijkse Duitser, "der Grobe". Hij behoorde tot de Katwijkse schilderskolonie die zich rond 1900 manifesteerde in dit vissersdorp. Grobe kwam er gedurende 50 jaar. Met zijn schilderskist en zijn familie kwam hij niet alleen in de zomer naar Katwijk, hij kwam in alle jaargetijden. De Katwijkers gaven hem daarom de bijnaam "Vadertje Altijd". Grobe schilderde in de stijl van de Haagse School, een palet met veel zilvergrijze en bruine tinten. Hij schilderde de vissersvrouwen met kinderen, de bomschuiten, de schelpenvissers en het dorpsleven.  Bij zijn laatste verblijf aan Katwijk in 1937, één jaar voor zijn overlijden, werd Grobe feestelijk gehuldigd door de Gemeente Katwijk en de V.V.V. De burgemeester hield een toespraak in het Duits, er klonk een serenade en het feest werd besloten met het 'Wilhelmus'.
Zie ook ons blogje dd. vrijdag 26 juli jl.

21 augustus 2013

Een decadente schilder

Zelfportret van Anton van Welie

met het Vaticaan op de achtergrond,
geschilderd in 1946
board 48x38

Johannes Antonius van Welie
Afferden (Gld.)18 december 1866 - 24 september 1956 Den Haag

komt binnenkort ter veiling bij het Venduehuis Den Haag
taxatie 150-200

Een beroemd portretschilder, zowel in Nederland als in het buitenland. Van Welie kreeg zijn opleiding in België. Hij verbleef in Parijs, Londen en in Rome, waar hij een atelier had in het Vaticaan. Hij maakte portretten van staatslieden, leden van het Koninklijk Huis, kunstenaars, pausen en diva's. Anton van Welie was een society schilder. Hij schilderde o.a. een portret van Louis Couperus dat helaas verruïneerd werd bij een bombardement door de Royal Airforce op het Bezuidenhout in 1945. De Franse schrijver (en winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur in 1921) Anatole France (1844-1924) noemde Van Welie "de laatste decadente schilder".

En dat voor een man uit Afferden in Gelderland, een speldeprikje op de Nederlandse topografische kaart. Het plaatsje telt vandaag de dag 1660 inwoners!

20 augustus 2013

Th. de Bock bij Notarishuis Arnhem

Moeder met kind in zomerlandschap

Théophile de Bock
Den Haag 14 januari 1851
Haarlem 22 november 1904

doek 78x114

komt op 23 augustus a.s. ter veiling in het Venduehuis in Arnhem
taxatie: € 4000-6000

Théophile was één van de 17 kinderen uit de drie huwelijken van vader De Bock.
Hij had een kantoorbaan bij de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Steevast ging Théophile naar zijn werk met schilderskist, maar hij werd ontslagen en zag zijn kans schoon om kunstschilder te worden. Hij kreeg een opleiding van Jan Willem van Borselen en Jan Hendrik Weissenbruch. Willem Maris was zijn grote voorbeeld. In 1881 werkte hij mee aan het Panorama Mesdag en werd aangesteld als de man van de luchten en de duinen. In de periode 1878-1880 behoorde hij tot de School van Barbizon.
De Bock schilderde Nederlandse landschappen, zoals beukenlaantjes op de Veluwezoom - hij woonde een lange tijd in Renkum -  en één van zijn specialiteiten was het Drentse Hunebed. Door zijn gebrekkige opleiding bleef Théophile moeite houden met het schilderen van mens en dier. Zijn vriend Willem Maris was hem daarbij behulpzaam door de landschappen van De Bock soms van koeien en figuren te voorzien.  De schilder was bevriend met Van Gogh en wordt vaak genoemd in de briefwisseling tussen Vincent en zijn broer Theo. Toen Van Gogh werd geweigerd om te exposeren bij de Pulchri Studio in Den Haag was De Bock de initiatiefnemer tot de oprichting van de Haagsche Kunstkring.  Théophile de Bock werd niet oud, hij overleed op 53-jarige leeftijd. Een groot gezin, man, vrouw en zeven kinderen. Er staat een borstbeeld van hem in het gebouw van de Haagse Kunstkring aan de Dennenweg 64 in Den Haag.

19 augustus 2013

Buitenplaats Hofwijck

Buitenplaats Hofwijck te Voorburg

Willy Fleur
Markelo 13 juli 1888-15 maart 1967 Den Haag

op achterkant restanten van etiket met adres van de schilder 'Galileistraat'

doek 39x49

ter veiling bij het Venduehuis in Den Haag in maart 2013
opbrengst: € 300

Hofwijck, de buitenplaats van Constantijn en Christiaan Huygens. Zij ontwierpen het zelf en lieten het bouwen in 1639. Het huis heeft 16 grisailles, waarvan god Hermes (links) en godin Flora (rechts) naast de toegangsdeur. Het gebouw is nu een museum, geheel gerenoveerd en in 2005 door Koningin Beatrix heropend. 
Willy Fleur schilderde veel bloemstillevens - vaak met een Indisch tintje door toevoeging van een Oosters kommetje, vaasje of een tropische vogel. Bovenstaand schilderij is weer eens iets anders.  Huygens Museum Hofwijck is van dinsdag t/m zondag open voor bezoekers. Gavelers Auctioneers heeft op 1 september a.s. een taxatiedag in het Huygens Museum. Voor meer informatie klik hier.

18 augustus 2013

Arbeidzame meisjes van Zoetelief Tromp

Rooiende meisjes

Jan Zoetelief Tromp
Ned-Indië 1872-1947 Breteuil-sur-Iton (Fr.)

doek 35x50
in mei jl. ter veiling bij AAG,
taxatie: € 20.000-30.000, opbrengst: € 19.000

Tromp werd doofstom geboren en reisde met zijn "Grootje Zoet" vanuit Indië naar Nederland. Grootmoeder Zoet had haar have en goed in Indië verkocht om zich zo over haar kleinzoon te kunnen ontfermen. Het gezin Tromp bleef achter. Toen duidelijk werd dat er geen verbetering in de gezondheidssituatie van haar kleinzoon zou komen en om hem te leren spreken en lezen bracht zij hem naar het Doofstommen Instituut in Rotterdam. Als dank voor de jarenlange liefdevolle zorgen van zijn Grootje Zoet voegde hij haar naam "Zoet(elief)" toe aan de zijne.  Hij bleek tekentalent te hebben en werd leerling van de Academie in Den Haag. Zo kwam Zoetelief Tromp in contact met de schilders van de Haagse School en dus ook met B.J. Blommers (1845-1914), die later zijn schoonvader zou worden. Zoetelief Tromp schilderde in de stijl van de Haagse School, ook in de stijl van de Larense School, voornamelijk kinderen in interieurs en op het Katwijkse strand.  Dit waren blijmoedige en zonovergoten tafereeltjes met een zacht kleurenpalet. Hij maakte er talloze. Ook schilderde hij portretten en stillevens met bloemen. Het werk van de schilder werd goed verkocht en zodoende had hij de financiële middelen om een huis laten bouwen in Blaricum. In de zomermaanden verbleef de familie in Katwijk. Helaas, de crisis kondigde zich aan, er werden bijna geen schilderijen meer verkocht en de familie verhuisde naar Normandië. Daar pakten ze de draad weer op en begonnen ze een 'élevage des poules', iets geheel anders!

17 augustus 2013

Nefkens in Villefranche sur Mer

Villefranche sur Mer

Jaap Cornelis Nefkens
Lunteren 14 maart 1926
Leersum 29 september 1999 .

doek 99x199

in mei jl. ter veiling bij AAG
taxatie: € 1500-2500
opbrengst: € 1600

Jaap Nefkens (niet te verwarren met Martinus Nefkens, 1866-1941) kreeg zijn opleiding aan de Kunstacademie in Arnhem. Hij schilderde in een impressionistische stijl landschappen, stillevens, bloemen, portretten, stads- en dorpsgezichten. De laatst genoemde werken schilderde hij veelal tijdens zijn zomerse reizen naar het zuiden van Frankrijk.

Hoe zou het zijn om een schilderij te maken als het bovenstaande?! In ieder geval had Nefkens goede ogen en een engelengeduld. Het is boeiend om naar te kijken, want het is niet niks wat er allemaal te voorschijn komt wanneer u op de foto klikt voor een vergroting.

16 augustus 2013

Harm Kamerlingh Onnes, een begenadigd mens

De tuiniers van Endegeest

Harm Kamerlingh Onnes
Zoeterwoude 1893-1985 Leiden

marouflé 39x49
geveild in mei 2012 bij het Venduehuis in Den Haag
resultaat € 2200

Kamerlingh Onnes groeide op in een artistiek, intellectueel milieu. Zijn vader Menso was kunstschilder en gaf zijn zoon schilderlessen. Oom Heiko ontving in 1913 de Nobelprijs voor de Natuurkunde en Harm doorliep het gymnasium en werd ook schilder. Tussen 1815-1925 stond hij onder invloed van het modernisme, maar hij kon zich daar niet in vinden. Overigens paste er niet een uitgesproken stijl bij de schilder. "Ik schilder wat ik leuk vind", was zijn devies. Vanaf 1925 schilderde hij figuratief en kleurrijk het leven van alle dag. Hij werd vooral bekend door zijn humoristische karakterschetsen. Ook was Harm Kamerlingh Onnes een goed pianist en vormde hij enige tijd een muzikaal trio met Albert Einstein en Paul Ehrenfels.
Zelf noemde hij bovenstaand schilderij de "Zotten van Endegeest". Landgoed Endegeest, kasteel Endegeest en de paviljoens liggen in Oegstgeest. In 1896 werd, na de bouw van een aantal paviljoens "Krankzinnige Gesticht Endegeest" geopend. Het is nu een psychiatrisch ziekenhuis en het landgoed, met de beeldentuin, is vrij toegankelijk. Het kasteel kan bezichtigd worden tijdens de Open Monumentendag.
Deze getalenteerde man, schilder van heel veel knap en vooral ook leuk werk, is 93 jaar geworden.

15 augustus 2013

Zelfportret van Gerard Staller

Zelfportret, geschilderd in 1949

Gerard Johan Staller
Amsterdam 2 januari 1880-19 oktober 1956

op de achterkant het adres van de schilder 'Haarlemmerstr. Amsterdam'

doek 119x79

Gerard Staller was een serieus mens, dat moge duidelijk zijn. Hij was leerling aan de Rijksnormaalschool, de Quellinusschool en de Rijksacademie onder leiding van August Allebé. In eerste instantie werkte hij in de keramische industrie maar hij ontpopte zich tot kunstschilder. Staller schilderde het Amsterdamse Joodse straatleven en werd daarom ook wel 'de schilder van het Amsterdamse Joodse volksleven' genoemd. Hij schilderde veelvuldig in Artis en ook gaf  hij schilderlessen aan Frits Schiller, toenmalig eigenaar van het befaamde café op het Rembrandtplein. Het gebouw in art deco stijl werd in 1912 gebouwd en de schilderijen van Frits Schiller zijn er tot op de dag van vandaag te bewonderen.  In 1913 kreeg Staller een prijs uit het Willem van Collenfonds, een fonds dat ontstond na het overlijden van Van Collen. Deze kunstenaar en kunstliefhebber liet een bedrag van Fl. 30.000,- na aan Arti et Amicitiae, met als doel jonge kunstenaars bij hun studie te steunen. Het zelfportret werd begin dit jaar geveild bij het Venduehuis in Den Haag met een resultaat van € 700.


 

14 augustus 2013

Een flinke, frisse Poggenbeek-koe

Liggende koe

George Jan Hendrik ''Geo'' Poggenbeek
Amsterdam 20 juli 1853-4 januari 1903

marouflé 20x28

Geen "Poggenbeekje" zoals de koeienschilderijen met een beekje en wilgen wel eens worden aangeduid in de kunsthandel. Toch een echte Poggenbeek; een flinke, frisse koe in het landschap, zonder beekje en wilgen. Misschien wel geschilderd tijdens één van de reizen die de schilder maakte samen met zijn vriend Nicolaas Bastert. Ze reisden naar Frankrijk, Zwitserland en Italië. Ook deelden zij enige tijd hetzelfde atelier in Amsterdam en verbleef het duo jarenlang in de zomer in een huisje in Breukelen om de sfeer rondom de Vecht met het vee en de eenden vast te leggen.
Als een uiterst bescheiden, vriendelijke en innemende man, zo wordt Poggenbeek in de literatuur getypeerd.
De koe komt op 27 augustus bij het Notarishuis in Arnhem 'onder de hamer', dat de hamer valt is zeker, dat de koe ergens op stal komt, daar twijfelen we ook niet aan!

13 augustus 2013

Noltee bij Notarishuis Arnhem

Paard en wagen op de kade

Cor Noltee
Den Haag 1903- 1967 Dordrecht

doek 60x100

ter veiling op 27 augustus a.s. aangeboden bij Notarishuis in Arnhem
taxatie 500-700

Een geliefd onderwerp van de schilder, die zo graag - met baret op 't hoofd en in weer en wind - de Rotterdamse Maaskade met de sleperskarren, paarden en figuren schilderde in de stijl van de Haagse School. Een Dordtse tijdgenoot typeerde Noltee als een echte kunstenaar, een bohemien, die zijn leven leefde en zich aan niets stoorde. En dan, hij was nog meer: een opschepper, natuurvriend, vrouwenjager, egoïst, lolmaker, clochard, dandy, en een eenzaam mens zonder mensenkennis, maar bovenal was hij een goed schilder, aldus zijn leerling en collega Piet Kraus.

Op de achterkant van het bovenstaande werk dit vage stadsgezicht.






12 augustus 2013

J.H.L. de Haas en zijn gestoffeerde koeien

Landschap met liggende koe, bok en geitje

Johannes Hubertus Leonardus de Haas
Hedel 25 maart 1832-4 augustus 1908 Königswinter

paneel 26x35, eind augustus/begin september ter veiling bij
Derksen in Arnhem, taxatie: € 1250-1750


Een zeer bekwaam schilder van koeien, ezels en ander vee. Hij deed zijn opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam. In 1857 vertrok De Haas naar Brussel, waar hij onder invloed raakte van de School van Barbizon. Aansluitend vestigde hij zich in München in 1869. Al op jeugdige leeftijd werd hij weduwnaar, zijn vrouw Caroline Bilders - zuster van de schilder Gerard Bilders - overleed op 24-jarige leeftijd. Het echtpaar had één zoon. Het schilderen van het vee ging De Haas zo goed af, dat hij werd gevraagd om de doeken van andere schilders van vee te voorzien. Het kan maar zo zijn dat een schilderij van Willem Roelofs "gestoffeerd" is door De Haas. Klik hier voor een artikel van A.G.C. van Duyl over leven en werk van De Haas in Elseviers Maandschrift, IV, 2e jaarg., 7 (geschreven in mei 1892).
 "Een belangrijk kloek schilder van vee", aldus Alb. Plasschaert.  De Haas ontving diverse onderscheidingen en werk van hem is in tal van musea te zien.

11 augustus 2013

Belangrijk schilderij van Matthieu Wiegman boven water

De Prediking van St. Willibrord

Matthieu Wiegman
Zwolle 31 mei 1886
Bergen 5 april 1971

de foto's zijn twee details van het gehele doek, 176x213

Dankzij een aandachtige lezer van de catalogus behorend bij de tentoonstelling "Piet en Matthieu Wiegman, Schilders van de Bergense School" in het Stedelijk Museum Alkmaar is bovenstaand schilderij terug gevonden. De huidige eigenaar is een handelaar uit de omgeving van Frankfurt.
Matthieu Wiegman maakte dit schilderij in 1916 voor de St. Willibrord kapel in Heiloo. Een kubistisch werk met eenvoudige vormen en details die er niet toe deden werden weggelaten. Het was in die tijd een modern werk en de paters waren niet geïnteresseerd. Ook had het Stedelijk Museum in Amsterdam geen interesse. Maar toen het schilderij verscheen op een expositie en lovende kritieken kreeg, had het Amsterdamse Stedelijk ineens wel belangstelling. Te laat, want verzamelaar Boendermaker had het werk gekocht. Uiteindelijk leende Boendermaker het schilderij toch uit aan het Stedelijk Museum in Amsterdam.
In de jaren '30 kwam het grote doek, vermoedelijk door verkoop van Boendermaker, in handen van Paul Rijkens, een hooggeplaatst persoon bij Unilever. Rijkens woonde in Engeland en nam het werk mee. In 1960 was het weer te zien bij een expositie van de verzameling van Rijkens en in 1985 werd het schilderij aangeboden ter veiling bij Christie's en ging het richting Duitsland. Dat was natuurlijk niet wat men wenste, want dit werk uit de periode van de Bergense School behoort in een Nederlands museum en waar beter dan in het museum in Alkmaar.
En nu hangt het sinds heel kort, dankzij de oplettende lezer, in het Stedelijk Museum Alkmaar en heeft "de Prediking van St. Willibrord" direct bij de ingang van de tentoonstelling een prachtige plek gekregen. Het is vervuild en is niet ingelijst. De handelaar uit het kleine Duitse dorpje heeft het uitgeleend en heeft het te koop aangeboden aan het Stedelijk Museum Alkmaar. Er ontstond een actie om het geld bij elkaar te sprokkelen.  Zodra het benodigde bedrag is bereikt kan het museum over gaan tot aankoop en zal dan de kosten voor de restauratie en voor de lijst op zich nemen.  Wilt u doneren, neem dan contact op met het Stedelijk Museum Alkmaar, klik hier voor de website voor nadere gegevens.
U kunt de expositie en dit werk nog bekijken tot en met 18 augustus a.s. Dus..... op naar Alkmaar!




10 augustus 2013

De Wallen

De Wallen

Armand Bouten
Venlo 1893-1965 Amsterdam

inkt op krantenpapier in diverse maten
met kunstenaarsstempel

aangeboden bij AAG in de Summer Sale
€ 500-800/650 (voor alle vier samen)

Somber werk van een straatarme expressionist over een heel wat kleuriger omgeving. Armand Bouten en zijn vrouw, de kunstenares Hanny Korevaar, trokken in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw door Europa om te schilderen. Toen het echtpaar door Zuid Europa reisde en daar met een zonnigere lichtval te maken kreeg, werden de schilderijen van Bouten feller van kleur. Hij ruilde boeren en arbeiders in voor het schilderen van kermissen, zigeuners, cafés en bordelen.


Hanny Korevaar
geschilderd door haar man

Met de komst van de Tweede Wereldoorlog worden zijn kleuren somberder en uiteindelijk komt het echtpaar berooid terug in Nederland.
Het Groninger Museum organiseerde in 2009 een expositie van het werk van Bouten.

9 augustus 2013

De dikke verfpropjes van Anton Dirckx

Schepen aan de kade te Rotterdam, gedateerd 1909

 

Antonius Bernardus Dirckx
Rotterdam 1878-1927 Den Haag

Dit doek werd aangeboden in de veiling van mei jl. bij het Zeeuws Veilinghuis in Middelburg: € 1500-2000.

Dirckx kreeg zijn opleiding aan de Academie in Rotterdam. Na deze opleiding maakte hij een studiereis naar Italië samen met Ch. Dankmeyer. Hij schilderde landschappen, stadsgezichten en havengezichten, zowel in olie als met aquarel en ook in diverse stijlen, zoals bijgaand werk toont.  Dirckx was bevriend met Adriaan de la Rivière (zie ons blogje van 4 augustus jl.). Met een schilderkist trokken de twee mannen er samen op uit.

Een  journalist van Elseviers Maandblad schreef over dikke verfpropjes die hier en daar bij sliertjes, zelfs bij stukjes naar beneden hangen. Hij schreef dit ter ere van een expositie met de titel: ''Anton Dirckx in de kunstzaal De Protector te Rotterdam". Klik hier voor dit artikel.


8 augustus 2013

Witjens, een Nederlandse Argentijn

Molen, geschilderd rond 1915

Adrianus Hendrikus Witjens
Den Haag 11 april 1881-december 1956 Buenos Aires

aangeboden in Berlijn bij Auctionata in de veiling van 23 augustus a.s.
met een taxatie: € 700-1400

Zijn roepnaam was Arie, maar hij signeerde met Jacques of Jacq. Witjens. Arie Witjens was autodidact, maar hij kreeg aanwijzingen van August Allebé. In de tijd dat hij in Nederland woonde stond hij sterk onder invloed van de schilders van de Haagse School. Vooral de luchten die Witjens schilderde boven de Nederlandse landschappen, strand- en zeegezichten waren kenmerkend. In 1920 verliet hij Nederland, via Amerika reisde hij naar Argentinië. Daar bleef hij allereerst nog Nederlandse landschappen schilderen, maar langzaamaan begon hij zich meer toe te leggen op taferelen uit zijn leven in die tijd. De kleuren werden lichter en hij schilderde zonovergoten Argentijnse landschappen. Hij ging wat losser aan het werk en hanteerde daarbij het paletmes. Hoewel Jacques Witjens in Nederland niet erg bekend is geworden, ging hem dat in Buenos Aires beter af. Zijn werk werd ruimschoots geëxposeerd. Zo af en toe komt er op de Nederlandse veiling een werk van  hem, maar vaak is dat niet.

7 augustus 2013

Een feestelijke schilder

Hazen

Kees Bastiaans
Mill, 20 november 1909- 31 maart 1986

doek 65x80

Derksen in Arnhem biedt in haar a.s. veiling 3 werken van Bastiaans aan, w.o. deze hazen, taxatie: € 80-120

Kees Bastiaans, een optimist, een vrolijk mens, schilder, tekenaar en glaskunstenaar, een expressionist met religie. Kreeg een opleiding als huisschilder en zijn specialiteit was het marmeren van blank hout. Maar hij wilde het andere schilderen, hij wilde in de kunst. Na zijn huwelijk in 1937 besloot hij zijn schilderszaak te verkopen en uitsluitend te gaan ''kunstschilderen''. Het was grote armoe, maar hij bleef  'de feestelijke schilder'. Hij schilderde het Brabantse leven, kermissen, carnaval en figuren met 'pieperkoppen', hoofden die op aardappels lijken. Zijn kleuren werden lichter en vrolijker, hij gebruikte de primaire kleuren. Hij kreeg morele steun van Jan Sluyters en Huub Luns en zijn werk ging verkocht worden. Een bestaan als kunstschilder en een groot gezin, er waren 15 kinderen. Maar Bastiaans was een zeer gelovig mens en de gedachte aan het hiernamaals hield hem op de been, vrolijk en positief met vertrouwen in de toekomst!


6 augustus 2013

Een medische ingreep op aquarel

Een operatie in 1921

Anton Molkenboer
Leeuwarden 4 augustus 1872-3 oktober 1960 Haarlem

aquarel 75x54

a.s. veiling bij Venduehuis Den Haag, taxatie € 150-200

Antonius Henricus Johannes Molkenboer was schilder, glazenier, mozaïst, boekbandontwerper, tekenaar, grafisch vormgever, ontwerper van kostuums voor maskerades en theaterdecorateur (hij was nog wel meer, maar dat wordt op deze plek teveel!).  Ook heeft hij verschillende series postzegels ontworpen. Zijn vader had de Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijzers opgericht en daar kreeg zoonlief zijn opleiding. Molkenboer behoorde tot de generatie van het Art Nouveau.
Op een vraag van een journalist van het tijdschrift De Spiegel in september 1955 over het feit dat Molkenboer tot op hoge leeftijd zo actief is gebleven, was zijn antwoord: ''Ik eet niet veel, drink niet veel, rook niet veel en werk wel veel".

Iemand bekend met de plek waar deze operatie heeft plaatsgevonden? Het lijkt ons een gebouw in de stijl van de architect Jan Duiker - glas en staal -  zoals we dat ook zien bij het toenmalige Sanatorium Zonnestraal in Hilversum dat in 1928 werd voltooid. Het is thans een conferentieoord.



5 augustus 2013

Blijf even kijken en zie diepte

Herfst in Monnikendam

Tony Buytendijk
Amsterdam 28 juni 1913-7 februari 2002

doek, 80x100

het kwam ter veiling bij de Zwaan in Amsterdam met als taxatie
€ 60-100. Verderop leest u het resultaat.

Wanneer u de foto van het schilderij uitvergroot ziet u kleuren, door elkaar heen, in een rommelig geheel. Wel even doen, dat klikken op de foto voor een vergroting, het is een klein wonder bij terugkeer naar het kleine formaat, want daar gloort Monnikendam!
Een schilderij van een expressionist. Buytendijk schilderde landschappen en portretten.
In 1941 werd hij lid van de Groninger Ploeg, een kunstenaarscollectief dat op 1 mei 1918 in Groningen werd opgericht door een aantal jonge kunstenaars. Bedenker van het woord "Ploeg" was Jan Altink, hij wilde de Groninger kunst omwoelen zoals de aarde wordt omgewoeld door een ploeg. Er moest iets nieuws ontstaan.
Landschappen en portretten in expressieve kleuren. Gezien het bovenstaande werk wist Buytendijk daar aardig raad mee en wat een schilderachtig mooie opbrengst: € 540.




4 augustus 2013

Met hoed achter de ezel


Schilder in atelier

Adriaan Philippus de la Rivière
Rotterdam 5 april 1857-27 april 1941

doek 38x34

komt ter veiling in het Venduehuis Den Haag
taxatie € 200-300

Een schilder die nogal wat werk heeft gemaakt, zowel met olieverf als in aquarel, vaak handwerksmannen/-vrouwen op markten achter karren en tafels bezig met hun waar en ambacht, maar ook stillevens en een regelmatig terugkerend portret van de schilder achter zijn ezel.  Hij schilderde in een impressionistische stijl. Ook maakte hij schetsen tijdens zijn reizen. De la Rivière woonde en werkte in Rotterdam, München, Amsterdam en Den Haag. Zijn opleiding deed de schilder aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam en in 1897 kreeg hij de Koninklijke Subsidie, t.w. de Koninklijke Subsidie voor de Vrije Schilderkunst, een prijs die door Koning Willem III in 1871 was ingesteld (we komen hier op terug).
Er zijn nogal wat naamsvarianten in omloop van deze schilder: Adrianus Phillipus de la Rivière, Adriaan La Rivière, Adriaan la Rivière, Adriaan de la Rivière en A. la Rivière.

Bij het kijken naar dit schilderij rijst de vraag: bestaan er nog steeds stofjassen, jazeker, maar de ''geur'' die dit exemplaar oproept is van lang vervlogen tijden!





3 augustus 2013

Daar zijn de zusjes Arntzenius

Wie vandaag het Zomeravondgesprek tussen Professor Henk van Os en Professor Maarten van Rossem in de NRC heeft gelezen zal nieuwsgierig zijn naar het schilderij: De gezusters Arntzenius, geschilderd door Willem Bastiaan Tholen in 1895. Lezen was 'in' bij de 'Tachtigers'. Een vooruitstrevende groep schrijvers en dichters, die zich afzette tegen het werk uit de gezapige bourgeoisie uit de Romantiek.

De gezusters Dora (13 jaar) en Elisabeth (14 jaar) Arntzenius stonden model voor deze ''bevrijding''.
Willem Bastiaan Tholen schilderde de 6 kinderen van zijn bovenbuurman en vriend,  Bram Arntzenius, wel vaker. Bram, griffier van de Tweede Kamer,  was gehuwd met Jacoba Witsen, een zuster van Willem Witsen, die weer een levenslange vriend van Tholen was.
De twee gezinnen bewoonden een villa op weg naar Scheveningen, de familie Tholen verbleef er op de bovenverdieping.
De meisjes trouwden. Dora is 74 jaar  geworden. Elisabeth helaas maar 54. Een broer van de zusjes (Paul)  heeft het schilderij met de prachtige lichtval op de gezichtjes, de glans op de bovenkant van de stoelleuning en de doorzichtigheid van het papier, aan het Museum Gouda geschonken.
Voor meer informatie over Tholen en zijn schilderijen klik hier, hier en hier. In het laatste blogje (van 3 juli jl.) beloofden we nog eens op deze schilder van zoveel prachtig werk terug te komen, en ziedaar.

Nog even naar het schilderij:
twee geconcentreerd lezende meisjes, het is 1895, zien we bij één van hen een ''rood oortje''?






2 augustus 2013

Twee naakten aan de waterkant

Twee naakten aan de waterkant
Kees Andrea
Den Haag 3 februari 1914-7 juli 2006
olieverf op board 11x18
Algemene Kunst- en Antiekveiling augustus 2013
Venduehuis Den Haag, tax. € 250-400

"Mijn werk gaat over de wonderlijkheid van het bestaan, over het raadselachtige van het leven", aldus Kees Andrea.

Verkoeling bij een buitentemperatuur van boven de 35 graden.


1 augustus 2013

Alle hens aan dek

Gezelschap op een platbodem

Lodewijk Johannes Kleijn
Loosduinen 1817-1897 Den Haag

aquarel op dekwit op papier 25x40

geveild bij AAG in de Summer Sale met een opbrengst van € 320

Kleijn was een leerling van Andreas van Schelfhout (1787-1870, behorend tot de Romantische School en voorloper van de Haagse School). L.J. Kleijn schilderde naast winterlandschappen met figuren op sleetjes en schaatsen ook zomerse stille dagen op het water met een warm - op dit schilderij - heiïg licht. De platbodems waren in die tijd een transportmiddel, bestemd voor personen en goederenlading. Het Haags Gemeentemuseum, Rijksmuseum Kröller-Müller in Otterloo en het Gemeente Museum in Arnhem hebben werk van deze schilder.